DESESTIGMATITZEM LA SALUT MENTAL
15 November 2019

Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS)

«La salut és un estat de complet benestar físic, mental i social, i no solament l’absència d’afeccions o malalties».

Podem considerar salut mental com la capacitat de  poder fer front a l’estrès normal del dia a dia i no només a l’absència de trastorns o discapacitats psiquiàtriques i/o neurològiques. Habitualment, pensem que la salut mental està directament relacionada amb trastorns psiquiàtrics greus i, que anar a consulta, només és necessari en aquests casos.

Res més allunyat de la realitat. Fets del dia a dia, petits conflictes interns o situacions concretes, ens poden desestabilitzar o preocupar. En aquests moments, recórrer a l’ajuda d’un professional, ens pot ajudar a reduir el neguit i sentir-nos millor.

 

UNA BONA SALUT MENTAL AFAVOREIX UN BON BENESTAR INDIVIDUAL I SOCIAL,

LA QUAL COSA AJUDA AL MANTENIMENT D’UNA BONA SALUT FÍSICA.

 

En el nostre cicle vital hi ha situacions que ens faran sentir més vulnerables. No sempre seran negatives però impliquen un desgast emocional.

  • Tenir fills adolescents
  • Naixement d’un fill
  • Iniciar una nova relació
  • Separació o divorci
  • Mort
  • Pèrdua laboral
  • Situació econòmica complicada
  • Malaltia greu pròpia o aliena
  • Casament d’un fill o filla
  • Festes de nadal
  • Menopausa o “Menopausa” masculina
  • Inici de l’escola dels nostres fills
  • Els nostres fills es fan grans
  • Els nostres fills se’n van de casa, o no
  • No som imprescindibles per als nostres fills.
  • Rebequeries freqüents.
  • Els nostres fills inicien l’escola bressol
  • Iniciem l’institut
  • He de decidir el meu futur.
  • La meva amiga està més prima que jo
  • El meu amic és un crack del futbol
  • Sóc nen i m’agraden els nens
  • Les meves primeres colònies
  • Em costa concentrar-me
  • L’escola no em va tan bé com vull
  • No tinc amics o amigues
  • Sóc adoptada, sóc adoptat

           …

 

Saber posar nom als sentiments i emocions pròpies i alienes. Saber escoltar-nos i escoltar. Saber alliberar-nos, expressant amb paraules, escrits, dibuixos, dansa, música o qualsevol activitat que ens faci sentir millor.

Tenir una bona i plena xarxa social, no només virtual. Tenir temps per un cafè, una conversa, uns riures, una passejada o un silenci en companyia.

Marcar-nos petits objectius, fites personals que si són assolides ens gratifiquen emocionalment i, sinó, ens ajudaran a aprendre a gestionar la frustració. Acceptar els canvis, viure’ls com a oportunitats que poden donar un aire diferent a la nostra vida.

Hi ha moltes més formes de tenir cura de nosaltres, cadascuna i cadascú, ha de trobar la seva.

Saber identificar allò que ens amoïna i, de vegades, ens neguiteja, és un signe de maduresa mental.

MIMEM LA MENT PER MIMAR EL COS.

 

 

PREGUNTES FREQÜENTS

Qui ha d’anar al psicòleg?

Qualsevol persona que des de fa un temps, se senti més vulnerable, més irritable, més trista, més inquieta...

 

Quan anar al psicòleg?

Un cop s’hagi detectat canvis en el seu comportament diari i aquests tinguin una permanència en el temps.

 

Anar al psicòleg és sinònim de trastorn mental?

No, qualsevol persona pot necessitar, en un moment determinat de la seva vida, una ajuda externa.

 

Tothom pot desenvolupar un trastorn mental?

Els trastorns mentals acostumen a tenir una base genètica potenciada per factors ambientals. No sempre totes les variables actuen alhora. Per la qual cosa, cada persona mostra una predisposició diferent a manifestar o no un determinat trastorn.

 

Com puc ajudar algú que consideri que ho necessita?

Si observes que algú del teu entorn està en una situació complicada de la seva vida i sol no se’n surt i la teva ajuda és insuficient, pots recomanar-li que visiti un professional. Si encara no és el seu moment, visita’l tu per a que et doni les pautes que millor s’adeqüin a la situació que esteu vivint.